30 november 2013

Ingekomen bericht van de Top40

Nederlandse Top 40 stelt onderzoek in naar consumentenmisleiding

De Stichting Nederlandse Top 40 stelt een onderzoek in naar mogelijke consumentenmisleiding. Dit naar aanleiding van aanhoudende geruchten over platenmaatschappijen en artiesten die hun eigen platen opkopen.

Uit een onlangs gehouden representatief onderzoek door DVJ Insights blijkt dat bijna 40% van de ondervraagden gehoord heeft over aanhoudende geruchten over platenmaatschappijen en artiesten, die hun eigen platen zouden opkopen, om zo een betere positie te verwerven in de hitlijsten. Dit is niet alleen negatief voor de muziekindustrie in zijn algemeenheid, maar doet ook afbreuk aan de betrouwbaarheid van die hitlijsten, zo blijkt uit het onderzoek.

Met name dat laatste aspect is voor de Stichting Nederlandse Top 40 reden om een onderzoek in te stellen naar mogelijke consumentenmisleiding. ‘We hebben als Top 40 een reputatie hoog te houden. We worden door het Nederlandse volk als de énige, èchte betrouwbare hitparade gezien’, stelt Erik de Zwart, voorzitter van de Stichting Nederlandse Top 40. ‘We willen onderzoeken in welke mate pogingen tot beïnvloeding inmiddels bij andere hitlijsten hebben plaatsgehad om ook in de toekomst onze betrouwbaarheid te kunnen waarborgen.’

De Top 40, die 2 januari 2015 50 jaar bestaat, heeft de grootste bekendheid (bijna 80%) van alle hitlijsten in ons land, zo staat in het rapport van DVJ Insights. Bijna de helft van de ondervraagden vindt de Top 40 ook het meest betrouwbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten