iTunes Dag Top 3

FlashBack50 Top 3 (flashback50.nl)

27 november 2012

Hitkluif voor Alt-J

De Hitkluif vergt enige introductie.
Mijn naam is Remco de Kluyver en ik schrijf ook mee op deze blog. Ik ben 29 jaar en mijn grootste hobby is het bezig zijn met muziek. En omdat ik de Kluyver heet heb ik gekozen om een deel uit de achternaam te gebruiken en iets te veranderen voor de Hitkluif.


Na het succes van Tessellate komt Alt-J met het even zo mooie Matilda.
Eigenlijk was 'Matilda' de eerste single die Alt-J uitbracht van het album An Awesome Wave, maar blijkbaar was de tijd nog niet rijp voor de bijzondere muziek van dit collectief uit Engeland. Inmiddels zijn we drie singles verder en proberen ze het opnieuw met 'Matilda', de rustige ballad die de zin 'this is for Matilda' geleend heeft uit de slotscène van de film Léon: The Professional uit 1994.



Inderdaad, dat is een vreemde naam voor een band, zo'n driehoekje: ∆ Wanneer je op een Mac-computer de alt-knop indrukt en tegelijkertijd de 'J' aanslaat, verschijnt het teken op je beeldscherm. Om dat duidelijk te maken gaat deze 'folk-step'-band ook wel schuil achter de naam Alt-J.



De Britse band is opgericht in 2007. Gwil Sainsbury (gitarist / bassist), Joe Newman (gitaar / zang), Gus Unger-Hamilton (keyboards) en Thom Green (drums) leerden elkaar kennen via de Universiteit van Leeds. Toen de mannen afgestudeerd waren, verhuisden ze naar Cambridge. Daar namen ze hun debuutalbumAn Awesome Wave op. Gus studeerde Engelse literatuur. De andere drie studeerden Schone Kunsten.


An Awesome Wave

Het debuutalbum van Alt-J is uitgebracht op 25 mei 2012. In november wonnen ze de Mercury Music Prize van 2012 voor Beste Britse Album.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten