iTunes Dag Top 3

FlashBack50 Top 3 (flashback50.nl)

11 december 2012

De Geschiedenis van vandaag 11 December

Dinsdag 11 December
In het item de geschiedenis van vandaag wat regelmatig terug gaat keren op Greatest-Hits gaan we terug in de tijd en kijken we wat er vandaag gebeurde. Dat kan betekenen dat we 30 jaar terug in de tijd gaan, maar we kunnen ook slechts 4 jaar terug gaan.

Vandaag gaan we 36 en 30 jaar terug en zien we dat 11 December een mooie datum is voor  Golden Earring .

11 December 1976
Bombay van Golden Earring komt op 11 December 1976 op de twintigste plaats binnen in de Nederlandse Top 40.
Bombay is de opvolger van de single Sleepwalkin'. Op Bombay is ook gitarist Eelco Gelling te horen.
 
Bassist Rinus Gerittsen: "Eelco Gelling kwam bij de Earring via Red White & Blue, een nastuip van Cuby & The Blizzards die door George werd geproduceerd. In die tijd had je bands als Thin Lizzy, met twee gitaren en veel samenspel. Of The Allman Brothers Band met Dicky Betts en Duane Allman, twee gitaren die veel samenspeelden. George had altijd de frustratie dat hij het Earring geluid te leeg vond. Als hij ophield met spelen werdt het opeens stil aan zijn kant van het podium." George Kooymans over de titel Bombay: "Ik had een nummer geschreven dat Mayday heette. Soms schrijf ik een nummer waar ik een stuk tekst doorheen gooi. Daar heeft Barry Hay een verschrikkelijke hekel aan, want dan zit hij gevangen aan de tekst. 'Niks Mayday' zei hij. Bombay moest het worden". Bombay, met op de B-kant Faded Jeans bereikt op 1 Januari 1977 de zevende plaats als hoogste notering.

11 December 1982
Cut van de Golden Earring komt op 11 December 1982 binnen in de Amerikaanse albumlijst van Billboard. De LP komt niet hoger dan de 24ste plaats. Cut is geproduceerd door Shell Schellekens. Op het album staan ondermeer de hits The Devil Made Me Do It en Twilight Zone. In Nederland staat Cut vanaf 2 Oktober 1982 een week op de eerste plaat in de Nederlandse LP Top 100.

George Kooymans over het album: "Dit was het moment dat ik eigenlijk wilde stoppen. 'OK' zeiden de andere, laten we dan nog een plaat maken. Ik had al muziek geschreven voor de nummers Twilight Zone, The Devil Made Me Do It, Future en Chargin Up My Batteries. Barry en Rinus zouden ook nummers maken, dan kon ik verder met mijn soloplaat. Ik maakte thuis demo's met Peter Van Straaten, en een paar andere jongens in de studio.
Het had heel weing gescheeld of de Earring was ermee opgehouden". Cesar Zuiderwijk herrinnert zich het volgende over Cut: "Dit is een van mijn dierbaarste albums. Met geweldige nummers als The Devil Made Me Do It, Future en Lost And Found. Aan Twilight Zone hebben we keihard gewerkt om er een meesterwerk van te maken. Ik herinner me dat er voor de eerste keer geopperd werd om de plaat Cut te noemen. Of zoals dat in het Nederlands klinkt, Kut! In Amerika, bij Nashville of zo reden we langs een huis en zagen daar een bord met het opschrift Bob Lul, Country Singer. Daar moesten we vreselijk om lachen. Eigenlijk was dat dezelfde soort humor. Cut was ook een grote ommekeer in sound. Shel (Schellekens producer) verdient daar de credits voor. Hij heeft zichzelf daar uiteindelijk mee gesloopt, met die manier van leven en opnemen. Als je ging slapen was hij de volgende ochtend nog gewoon bezig. Dit was een alles of niks album. Het moest gewoon nu gebeuren. Twilight Zone heeft dat bewerkstelligd, samen met de clip van Dick Maas."

Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten