De wekelijkse hitlijst wordt voortaan samengesteld op basis van de verkoop van het aantal fysieke singles, downloads én muziekstreams, ofwel het aantal keren dat dat consumenten via internet muziek beluisteren.
Het aanpassen van de hitlijst is volgens de NVPI, de brancheorganisatie van de Nederlandse entertainmentindustrie, een logisch gevolg van de veranderende manier waarop het publiek naar muziek luistert.
Spotify, Deezer, Ziggo Muziek en Xbox Music zijn in opmars. Dit zijn streamingdiensten die muziek op verzoek van het publiek via internet distribueren.
Het bestuur van NVPI Audio maakte woensdag tevens bekend dat in navolging van de Verenigde Staten streams per 1 juli meetellen bij het toekennen van een gouden of platina status voor een single. Voor albums wordt dit nog voorbereid.
Groot belang
''Hitlijsten zijn van oudsher van groot belang in de muziekwereld'', zegt Martin Jessurun van NVPI Audio. ''Het is immers de meest directe manier om de populariteit van onze artiesten en hun muziek te meten. Dan is het dus erg belangrijk dat we streams ook meetellen.''
Vorig jaar gaven consumenten 29,6 miljoen euro uit aan streamingabonnementen. Het aantal gedownloade singles groeide met 17 procent naar 10 miljoen stuks. Volgens de NVPI zet de groei door. Cijfers over het eerste halfjaar van 2013 worden binnenkort bekendgemaakt.
Op dit moment staat Gerard Joling samen met Jandino op de eerste plek van de GfK Single Top100 dus die krijg je gewoon nog een keer voor je kiezen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten