iTunes Dag Top 3

FlashBack50 Top 3 (flashback50.nl)

23 februari 2013

Peter Slaghuis: Een monument in de muziekgeschiedenis

Lang niet iedereen zal hem kennen, maar Peter Slaghuis (1961) was één van de grondleggers van de house/dance cultuur in Nederland. Terwijl de Amsterdamse scene eind jaren tachtig de aandacht vroeg – en daarna ook altijd kreeg – was Slaghuis er in Rotterdam zeker zo vroeg bij.

In discotheek Bluetiek-In draait de Rijswijker al in 1986-87 vroege Amerikaanse houseplaten, vooral uit de Chicago-hoek. Net als in de RoXY ‘snapt’ het publiek het dan alleen nog niet. Toch weet Slaghuis veel latere dj’s te inspireren, onder wie vooral Paul Elstak.

Slaghuis laat zich niet van de wijs brengen door de lege dansvloeren en slaat zelf aan het produceren. Hij richt een eigen label op, Hithouse records, naar zijn achternaam. Onder anderen Elstak, Ferry Corsten, Michel de Hey, Jochem Paap (Speedy J) zullen er hun eerste plaatjes uitbrengen.

Zelf maakt Slaghuis diverse hits, waarvan ‘Jack To The Sound Of The Underground’ de eerste en bekendste is. In de clip zien we Paul Elstak nog figureren, plus ander personeel van de Bluetiek. De dj/producer zelf komt dan net op stoom en zal nog tal van bekende hits en remixen leveren.


Slaghuis ligt een lange, mooie carrière in de dance in het verschiet, ware het niet dat hij in september 1991 bij een auto-ongeluk om het leven komt. Een grote schok voor zijn naasten en artiestenland.
Bijna 22 jaar later echoot die nog altijd na. Op de speciale website die zijn moeder Helen initieerde worden nog regelmatig mooie bijdragen in het gastenboek geplaatst, ook al is moeder Slaghuis inmiddels ook overleden.

Daarnaast wordt ook Slaghuis’ muziek in leven gehouden. Vorig jaar werd ‘Jack To The Sound…’ nog geremixed door Addy van der Zwan en Jerry Beke en uitgebracht op het grote label Spinnin’ Records.


Volgens Beke, sinds het Bluetiek-tijdperk een groot Slaghuis-fan en -kenner, is het van belang dat Slaghuis nooit in de vergetelheid raakt. “Qua creativiteit was hij subliem en zijn tijd ver vooruit.”


De studio van Peter Slaghuis van voor zijn doorbraak
niet veel groter dan een wc-hokje
Zakelijk was Slaghuis niet zo’n held, herinnert de Rotterdammer zich een anekdote. ” Peter werd in 1986 gevraagd een remix van ‘Nu Shooz-I can’t wait’ te maken. Hij vond het echt een vreselijke plaat en had er absoluut geen trek in. Na lang aandringen ging hij zijn studio in om er na twee uur uit te komen met het eindresultaat. De platenmaatschappij vroeg na goedkeuring wat hij ervoor wilde hebben: royalties over de verkoop of een vast bedrag. ‘Doe maar 500 gulden’, had Peter gezegd. Korte tijd later stond het nummer op 1 in Amerika. Miljoenen exemplaren zijn er wereldwijd van verkocht.”


(Met dank aan Jerry Beke en Helen Willemse)

2 opmerkingen:

  1. Op "Jack of the Sound" na nooit zo'n grote fan van geweest. Dat-ie voorop liep verbaasd me enigszins, had altijd meer het idee dat-ie het succes van anderen kopieerde (Holy Noise - James Brown is Still Alive). Was hij een paar jaar geleden ook niet het onderwerp van het programma Het Zesde Zintuig?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Holy Noise scoorde hun James Brown hit 2 maanden na Peter zijn dood in 1991. Peter zijn hits komen uit eind jaren 80 dus tja, wie kopieerde wie hehehe
    Eigenlijk kopieerde niemand iets want Holy Noise bestond uit Rob Fabrie, Richard van Naamen en Paul Elstak, in samenwerking met Peter Slaghuis.

    En neem van mij aan dat Jerry Beke en Helen Willemse weten waar ze over praten aangezien zij heel dicht bij Peter stonden. Helen komt zelfs nog in zijn clip voorbij zetten (een fractie) en Jerry heeft de remake mede kunnen maken omdat hij toegang kreeg tot de samples die Peter op diskette's had beaard.
    zoals gezegd, ze zijn niet zo maar fan ;o)

    En ik als Ben Liebrand liefhebber kan ook alleen maar beamen dat als Peter meer tijd had gekregen hij op zijn manier net zo groot had kunnen worden als Ben, zij het niet groter omdat hij nog meer risico nam om nieuwe dingen uit te proberen.

    ;o)

    BeantwoordenVerwijderen