iTunes Dag Top 3

FlashBack50 Top 3 (flashback50.nl)

10 januari 2013

Meest gestreamde plaat in 2012

Vroeger moesten de CD-winkels nog wekelijks doorgeven hoeveel schijfjes er van welke artiest werd verkocht. Daarop werden dan weer de hitlijsten gebaseerd. Voor muziekdienst Spotify werkt het gemakkelijker; zij kunnen gewoon tellen hoe vaak een liedje en een artiest is gestreamd. And the winner is...
Carly Rae Jepsen - Call Me Maybe

Het pakkende popliedje van de Canadese zangeres raakte in een stroomversnelling nadat het populaire tieneridool Justin Bieber op Twitter meldde dat 'Call Me Maybe' waarschijnlijk 'het meest pakkende liedje' was wat hij ooit had gehoord.

Niet veel later keeg Jepsen een telefoontje van haar hysterische zusje. 'Justin Bieber heeft over je getweet!', hoorde de Canadese in haar oor geschreeuwd.

Bieber maakte een parodie op de videoclip en een wereldhit was geboren. 'Call Me Maybe' kwam in de eerste week van 2012 de Nederlandse hitlijsten binnen om maar liefst 29 weken in de Top-40 te blijven hangen.

Toen Carly Rae de parodie voor het eerst zag, kwam ze er pas halverwege achter dat het Bieber was die figureerde in het clipje. 'Ik was volledig in shock. Een echte shock, maar wel goede', zei Jepsen in een interview. Inmiddels zijn de originele videoclip en de Bieber-parodie al meer dan 400 miljoen keer bekeken.

In de Nederlandse toplijst wordt 'Call Me Maybe' op de voet gevolgd door Michel Teló met 'Ai Se Eu Te Pego' en het Vlaamse Gotye met zijn hit 'Somebody That I Used To Know'.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten